معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء شاهین دژ

  • خانه 
  • اطلاعیه: تبادل لینک 
  • تماس  
  • ورود 

راهکارهای عملی تقویت وحدت حوزه و دانشگاه

14 دی 1399 توسط ذره و آفتاب

نشست علمی ـ پژوهشی راهکارهای عملی تقویت وحدت حوزه و دانشگاه

نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان «راهکارهای عملی تقویت وحدت حوزه و دانشگاه» با حضور حجت الاسلام والمسلمین آقای یزدی مدیریت محترم حوزه علمیه برادران امام محمدباقر علیه السلام با مشارکت و همکاری حوزه علمیه برادران این شهرستان و همکاری معاونان پژوهشی و فرهنگی مدارس علمیه الزهراء سلام‌الله‌علیها سطح 2 و3؛ شهرستان شاهین‌دژ و ارومیه در تاریخ  27 آذر 1399 بصورت مجازی در بستر پیام رسان ایتا برگزار گردید.

حجت الاسلام ابوالفضل یزدی با بیان این که 27 آذر به مناسبت سالروز شهادت مظلومانه آیت‌الله دکتر محمد مفتح؛ روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است و دلیل اصلی اصرار امام خمینی رحمت‌الله‌علیه و مقام معظم رهبری بر اتحاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حداقل تا قبل از انقلاب وحدت حوزه و دانشگاه وجود نداشته است و این دو کاملا از یکدیگر جدا بودند و بلکه بر ضد هم بودند و قبل از پیروزی انقلاب و در حین پیروزی انقلاب رهبر حکیم انقلاب این مساله را کاملا و به خوبی طرح کردند و متوجه مساله شدند.

ایشان با اشاره به فرمایش امام خمینی رحمت‌الله‌علیه که حوزه و دانشگاه را مغز متفکر و نیروی محرکه‌ی جامعه می‌دانستند و همواره بر لزوم هوشیاری و تهذیب در این دو قشر ارا مورد تاکید قرار می‌دادند؛ فرمودند: قطعا در آن برهه از زمان عالمانی مانند شهید مفتح، شهید باهنر، شهید بهشتی، شهید مطهری به عنوان این بحث وحدت حوزه و دانشگاه بودند. مقاله شهید مفتح باه عنوان «وحدت مسجد و دانشگاه» در سال 1340 در نشریه «مکتب اسلام: نوشتند اولین جرقه‌های این مساله مهم را زدند و تا حد توانشان ادامه دادند  و می‌شود گفت در این را جان خودشان را از دست دادند.

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر علیه‌السلام شاهین‌دژ، معنای وحدت حوزه و دانشگاه را از دیدگاه مقام معظم رهبری بیان کرد و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای این نیست که بایستی تخصص‌های حوزه‌ای در دانشگاه و تخصص‌های حوزه‌ای در دانشگاه دنبال بشود نه لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم خوشبین و وصل باشند و به هم کمک بکنند و با یکدیگر همکاری نمایند دو شعبه از یک موسسه علم و دین هستند. این موسسه دو شعبه دارد یکی حوزه‌های علمیه و دیگری دانشگاه‌ها هستند.

وی ادامه داد: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری منظور از وحدت حوزه و دانشگاه کاملا روشن هست ما نباید روی این بحث کنیم که دانشگاه بیاید مثل حوزه شود یا حوزه مثل دانشگاه بشود بلکه هر کدام آن تخصص‌های مربوطه را دارند و یک تبادل مثبت و تعامل مثبتی بین حوزه و دانشگاه برقرار باشد و در واقع این‌ها مکمل هم باشند. نزدیک شدن حوزه به دانشگاه از لحاظ اخلاق حاکم بر آنها از لحاظ سیستم و سازماندهی حاکم بر آنها و از لحاظ برخی از محتواها می‌شود وحدت حوزه و دانشگاه.

حجت الاسلام یزدی، زمینه‌های وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد و بیان داشت: تخصص گرایی یک اخلاق دانشگاهی است و ما می‌بینیم که تخصص‌ها و گرایش‌های مختلفی ایجاد شده است و پیگیری می‌شود و این تخصص‌گرایی می‌تواند وارد حوزه شود. و با هدف‌های مختلف رشته‌های درسی گوناگون را با روش‌های گونانگون به دست بیاورد. و خوشبختانه این کار انجام شده و ما امروزه در حوزه‌های علمیه می‌بینیم که تخصص‌های مختلفی ایجاد شده و خوانده می‌شود و حوزه امروزی آن حوزه قدیمی نیست که فقط در رشته فقه و اصول و ادبیات باشد. تخصص‌های مختلفی ایجاد شده  است.

وی ادامه داد: سخت کوشی در آموختن از ممیزات حوزه‌های علمیه است. طلاب در حوزه‌های علمیه در مورد درس خواندن احساس وظیفه و تکلیف می‌کنند . یک تکلیف شرعی برای خودشان می‌دانند می‌شود در دانشگاه هم به این خصایص توجه کرد و پیگیری کرد.

مدیر مدرسه علمیه امام محمد باقر علیه‌السلام شاهین‌دژ، از زمینه‌های دیگر هماهنگی و اختلاط سازنده با مردم جامعه عنوان کرد و گفت: از ممیزات سالم و سازنده و سالم حوزه است حوزه با آن سابقه هزار ساله یک تعامل سازنده با مردم جامعه داشته است در متن مردم بوده و از روش‌های سازنده در این زمینه استفاده کرده است باید در دانشگاه از حوزه‌های علمیه الگوگیری بشود.

وی اضافه کرد: شناختن نظام طلبگی برای دانشگاهیان و متقابلا آگاهی از نظام آموزش دانشگاهی برای مدرسان حوزه علمیه قطعاً بنا به فرمایش حضرت اقا بدون تردید آموزنده و الهام بخش خواهد بود. بالاخره اینکه در بررسی راهکارهای عملی تقویت تعامل حوزه و دانشگاه ما می‌توانیم از چند منظر کلی به این وحدت و تعامل بپردازیم: حوزه و دانشگاه با وحدتی که دارند از نظام دفاع کنند. یعنی بومی سازی نظریه‌های علمی بویژه در علوم انسانی، نقد نظریه‌های وارداتی در پرهیز دادن مجموعه‌های علمی در تقلید بی چون و چرا، در نگرش به نظریه پردازی‌های بیگانگان و سایر موارد می‌تواند اتفاق بیفتد. این تعامل و وحدت به حفظ و دفاع از نظام اسلامی قطعا تاثیر گذار خواهد بود.

یزدی تصریح کرد: وحدت در پوشش دادن به نیازمندی‌های هم. از جمله وظایف حوزه می‌توان به تربیت اساتید توانمند و مجرب جهت تدریس در کلاس های معارف و دروس تخصصی مرتبط با حوزه؛ تعلیم و تربیت اساتید صاحب نظر در زمینه علوم انسانی؛ آماده سازی مبلغین جهت تبلیغ دینی در محیط دانشگاه؛ تربیت فضلا و علما جهت پاسخ گویی به شبهات کلامی و فلسفی و… در سطح دانشگاهها و بین الملل؛ تدوین کتب دینی مورد نیاز دانشگاه‌ها در حوزه معارف، تاریخ و اخلاق یا تدوین کتبی که دیدگاههای دینی را در مورد مباحث گوناگون علوم انسانی بیان می‌کنند.

وی بیان داشت: دانشگاه‌ها هم می‌تواند برخی از نیازهای حوزه‌های علمیه را برآورده سازد از جمله: تامین اساتید مورد نیاز حوزه‌ها در علوم انسانی مانند جامعه شناسی روانشناسی حقوق مدیریت اقتصاد …؛ تدوین کتب مورد نیاز حوزه در زمینه علوم انسانی به شکل کاربردی و نوین؛ انعکاس شبهات کلامی به حوزه‌ها و دریافت پاسخ آنها از حوزه؛ تحقیق و پژوهش در جهت شناخت آسیب‌های دینی در سطح جامعه؛ همچنین در زمینه شناخت مسایل علوم انسانی که در زمینه تبلیغ دین کارکردهای مثبتی دارند این‌ها را آماده کند و به حوزه جهت استفاده در تبلیغ دینی استفاده کند. حوزه و دانشگاه نباید در این مسیر تعصبی از خودشان داشته باشند و در پوشش دادن نقاط ضعف و قوت همدیگر تلاش کنند.

حجت الاسلام یزدی بیان داشت: این نیازمندی‌ها و این همکاری‌ها زمانی بهتر و ملموس است که طلبه و دانشجو در محیط‌های مربوط به یکدیگر حاضر باشند و زندگی در حوزه و دانشگاه را تجربه کنند.

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تحکیم بنیان خانواده در بیانیه گام دوم انقلاب

14 دی 1399 توسط ذره و آفتاب

نشست علمی ـ پژوهشی تحکیم بنیان خانواده در بیانیه گام دوم انقلاب

نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان «تحکیم بنیان خانواده در بیانیه گام دوم انقلاب» با حضور سرکار خانم مریم حضرتی(استاد حوزه و دانشگاه) با مشارکت و همکاری معاونان پژوهشی مدارس علمیه الزهراء سلام‌الله‌علیها سطح 2 و3؛ شهرستان شاهین‌دژ و ارومیه در تاریخ  26آذر 1399 بصورت مجازی در بستر سامانه سیما برگزار گردید.

در ابتدای جلسه خانم حضرتی در مورد محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری درباره آینده انقلاب داشتند صحبت نمودند.

ایشان در ادامه فرمود: نکته مهم در بیانیه گام دوم این است که اصل پیشگیری به عنوان اصل اساسی در بحث آسیب های اجتماعی مطرح شده است وکنترل و مقابله با این نوع آسیب ها با توجه به مهندسی فرهنگی و با هدف شناسایی مکانیسم های تهاجمی دشمن در مرحله دوم مورد تاکید قرار گرفته است.

استاد حوزه ودانشگاه ادامه داد:بر این اساس توجه به خانواده به عنوان واحد اصلی اجتماع وتلاش در راستای تحکیم مبانی وپایه های این عنصر حیاتی جامعه باید مورد دقت وعنایت ویژه قرار بگیرد.

حضرتی پس از اشاره به اهمیت مساله خانواده و ازدواج در مبانی اسلامی گفت: نقش خانواده در اصلاح جامعه ضرورتی غیر قابل انکار است وتحکیم خانواده وتلاش مستمر برای تحقق آن، از راههای رشد معنوی و اخلاقی جامعه وافراد است.در خانواده متعالی با گسترش وتعمیق فرهنگ اصیل اسلامی زمینه تربیت نسل سالم،با ایمان،مسئول وموثر در رشد خود وخانواده وجامعه ایجاد می شود .

حضرتی بعد از تعریف آسیب‌های اجتماعی با اشاره به تعدادی از آنها مانند اعتیاد، خشونت، انحرافات اخلاقی وجنسی، طلاق، جرایم مالی و اقتصادی مانند سرقت و رشوه، خود کشیبیان داشت: با گسترش انقلاب صنعتی و پیشرفت جوامع انسانی برخی از این آسیب‌ها گسترش چشمگیری داشته و برخی از آنها هم که قبلا نبودند، ایجاد شدند.

در ادامه حضرتی پس از اینکه در مورد تک تک این آسیب‌های عنوان شده توضیحاتی داد به تبیین نقش خانواده در پیشگیری از این آسیب‌ها پرداخت و افزود: در خانواده مستحکم با گسترش و تعمیق فرهنگ اصیل اسلامی زمینه تربیت نسل سالم، با ایمان، مسئول و موثر در رشد خود وجامعه ایجاد می شود.

در آخر جلسه ایشان با توجه به مباحثی که بیان نمودند چنین جمع بندی کردند که: ترسیم الگوی خانواده متعادل و تبیین ویژگی‌های الگویی خانواده آرمانی در اسلام و تحکیم مبانی اعتقادی اعضای خانواده و توانمندسازی آنها در ابعاد شناختی و اخلاقی به منظور هدایت خانواده در مسیر الهی، توسعه آگاهی‌های اعضای خانواده نسبت به اهمیت و کارکردهای خانواده اعم از تربیت و پرورش فرزندان، انتقال فرهنگ به آنها و توسعه نیروی انسانی و همچنین داشتن رابطه‌ی عاطفی، نشاط روحی و افزایش رضایت مندی از زندگی برای جلوگیری از بروز و افزایش آسیب‌های اجتماعی ضروری است.

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تجربه‌های پژوهشی

14 دی 1399 توسط ذره و آفتاب

نشست علمی ـ پژوهشی تجربه‌های پژوهشی

نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان «تجربه‌های پژوهشی» با حضور سرکار خانم ضیافر (طلبه سطح ۴؛ استعداد برتر؛ نویسنده کتاب و دارای مقالات برتر؛ منتخب جشنواره علامه حلی) با مشارکت و همکاری معاونان پژوهشی مدارس علمیه الزهراء سلام‌الله‌علیها سطح 2 و3؛ شهرستان شاهین‌دژ و ارومیه در تاریخ  25 آذر 1399 بصورت مجازی در بستر پیام رسان ایتا برگزار گردید.

خانم ضیافر اظهار داشت: باید برای تبلیغ دین مقدس اسلام، دین مبین اسلام و سیره معصومین علیهم‌السلام قلم فرسایی بکنیم و در این راستا مبلغ واقعی دین باشیم.

وی با تصریح بر معرفی کتاب راه روشن مدیریت خانواده در سبک زندگی اسلامی، بیان داشت: این کتاب در مرحله اول به عنوان پایان نامه سطح 3 بنده به رشته تحریر در آمد و بعد از دفاع و همچنین شرکت در نهمین جشنواره کشوری علامه حلی حائز رتبه سوم کشوری شد و بنا به درخواست مرکز نشر هاجر به چاپ رسید و الان در اختیار کسانی است که عاشق بحث‌های مدیریتی و سبک‌های زندگی اسلامی هستند.

وی اظهار داشت: وقتی صحبت از بحث‌های مدیریتی میشود اصولا ما هم با یک دید برتری جویی به کلمه مدیر نگاه می‌کنیم در حالی که از دید آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم‌السلام مدیریت به عنوان یک مسئولیت تلقی می‌شود کسی که مدیر خانواده هست مسئول خانواده هست که باید علم و عمل و قدرت اجرایی داشته باشد تا بتواند وظایفی که بر عهده او هست به نحو احسن اجرا بکند و آنها را به مرحله اجرا در آورد.

ضیافر در ادامه در رابطه با نقش مدیریت مردان در خانواده گفت: در خانواده مردان اصولا مدیر خانواده هستند در آیه قرآن ما آیه «الرجال قوامون علی النساء» را خیلی شنیدیم، طبق این آیه ما باید مدیران خانواده را مردان اعلام بکنیم. شاید بعضی از خانمها این موضوع را قبول نکنند به زنانگی‌شون بربخورد که چرا مردان باید مدیر خانواده شوند ولی من طبق آن چیزی که در این تحقیق به آن رسیدم این است که ما خانم‌ها باید شکرگزار درگاه الهی باشیم که مردان مدیران خانواده هستند و منِ زن که از دید امیرالمومنین علی علیه‌السلام به عنوان ریحانه و به عنوان یک موجود ظریف و حساس معرفی شدم و باید نقش زنانگی و نقش مادرانگی را باید به نحو احسن ایفا بکنم از مدیریت اصلی خانواده به قولی پرهیز شدم و وظیفه مدیریت من و زندگی من به دست مردی سپرده شده که باید علاوه بر بحث مدیریت داخل منزل، بحث مدیریت خارج از منزل را هم برعهده بگیرد پس ما خانم‌ها باید شکرگزار درگاه الهی باشیم که چنین خالق بزرگواری و منانی است که ظریف‌ترین چیزها هم از دیدش مخفی نمی‌ماند و برای من و زندگی خصوصی من هم برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود: برای اینکه یک سبک زندگی اسلامی و قرآنی داشته داشته باشیم و طبق بیان مقام معظم رهبری مدظله‌العالی سبک زندگی‌هایمان رو سوق بدهیم به طرف یک سبک زندگی اسلامی و قرآنی و ان‌شاءالله طوری باشه که ما در زندگی‌هایی که همراه با سبک زندگی اسلامی و قرآنی هست و مدیریتی که از قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام الگو گرفته، تربیت کننده فرزندانی باشیم که آماده کنندگان مقدمات ظهور بقیه‌الله‌الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفدا هستند و سربازان در گهواره این امام عزیز ما محسوب میشود.

ایشان با اشاره به تجربه‌های پژوهشی که داشتند تصریح نمودند: اولین چیزی که باعث شد من به طرف پژوهش کشیده شوم، حس کنجکاوی و حس عشق کتاب و مطالعه باعث شد که به سمت پژوهش کشیده شوم، مراحل اول را با پژوهش‌های ساده کلاسی شروع کرده و تشویق اساتید باعث شد که در این راستا پیشقدم شوم. برای پژوهشگر شدن در گام اول نباید از نوشتن ترس داشته باشیم همیشه همه جا اشتباه هست ولی تا اشتباه نکنیم تا راه را غلط نرویم، تا متوجه اشتباهمان نشویم، نمی‌توانیم راه درست را انتخاب کنیم.

ضیافر استعداد برنر پژوهشی افزود: پس از نوشتن نباید ترسید، یادداشت برداری از هر آنچه که در اطراف ما هست، و مشاهده می‌کنیم، حتی اگر یک برگ ساده باشد که به چشم یک مسئله و مشکل به آن نگاه کنیم که قرار است ما آن را به وسیله نوشتن حل کنیم. عشق به نوشتن، عشق به مطالعه باعث میشود که انسان در این مسیر بیشتر و بهتر حرکت کند.

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

دیدار مجازی با پژوهشگر

14 دی 1399 توسط ذره و آفتاب

دیدار مجازی با پژوهشگر

نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان «دیدار مجازی با پژوهشگر» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین آقای علیرضا احمدی (پژوهشگر پژوهشکده علامه طباطبایی و پژوهشکده باقر العلوم؛ کارشناس و مسئول تولید محتوای مدیریت موزه و کتابخانه و اسناد حرم مطهر) با مشارکت و همکاری معاونان پژوهشی مدارس علمیه الزهراء سلام‌الله‌علیها سطح 2 و3؛ شهرستان شاهین‌دژ و ارومیه در تاریخ  24 آذر 1399 بصورت مجازی در بستر پیام رسان ایتا برگزار گردید.

حجت الاسلام علیرضا احمدی، با بیان این که در سال ۷۹ وزارت علوم به خاطر جایگاه و اهمیت پژوهش و ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران، هفته چهارم آذر ماه را به عنوان هفته پژوهش نامگذاری کرد، اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی در تحول عظیم پژوهش، علم و فناوری مؤثر بود و این تاثیر اختصاص به ایران نداشت.

وی با بیان این که هفته پژوهش باید فرصتی برای تقویت اندیشه‌های پژوهشی باشد، ادامه داد: باید پژوهشگران برای اطلاع از دستاوردهای پژوهشی خود به تعامل و گفتگو بپردازند.

وی ادامه داد: طلبه به خاطر تعمق در علوم دینی ذاتا یک پژوهشگر است و اگر کسی به هر دلیلی این واقعیت را نادیده بگیرد در حق خودش و در فضای طلبگی با خسارت های جبران ناپذیری مواجه خواهد شد.

مسئول تولید محتوای موزه، کتابخانه و اسناد حرم مطهر حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها)، با اشاره به این که براساس روایات متعدد پژوهش برترین عمل محسوب می‌شود و سیصد آیه از آیات کلام الهی در مورد پژوهش می‌باشد، افزود: برای عمل به مهمترین فریضه که یادگیری و انتقال علوم دینی است باید پژوهشگر باشیم، وگرنه نمی‌توان به رسالت تبلیغی عمل کرد.

وی با بیان این که طلبه در عرصه زندگی یا باید تولید کننده علم باشد، یا توزیع کننده و یا مصرف کننده، گفت: تولید کنندگان علوم کسانی هستند که با مطالعه جامع، تولیدات آنها در سایر پژوهش‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و طلبه باید خود دست به تولید علم بزند و فقط مصرف کننده نباشد.

حجت الاسلام احمدی، پژوهش در عرصه تبیین و تشریح را یکی از مهم‌ترین عرصه تولید علم عنوان کرد و بیان داشت: باید آثار پژوهشی از پیش تولید شده را با توجه به سه عنصر میل، نیاز و ظرفیت مخاطب، به صورت موضوعی تبیین و تشریح کرده و در اختیار مخاطب قرار دهیم که پژوهش مرحوم دشتی در مورد نهج البلاغه از این نوع بود.

وی با اشاره به این که مخاطب‌ صبر و حوصله گذشته را برای دریافت علوم ندارد و لذا باید مباحث پژوهشی را به صورت خلاصه در اختیار او قرار دهیم، اضافه کرد: باید برخی پژوهش‌های صورت گرفته را با قلم جدید روان نویسی و بر اساس نیاز مخاطب آن را سطح بندی کرده و به جامعه عرضه کنیم.

مسئول تولید محتوای موزه، کتابخانه و اسناد حرم مطهر حضرت معصومه(س) تصریح کرد: نتیجه گیری از پژوهش و تبیین آن، در معرض نقد قرار دادن پژوهش‌های انجام شده، چیدن خروجی تحقیق‌ها در قالب‌های جدید علمی و تبدیل آنها به مقاله و کتاب، انتشار در فضای مجازی، هنری و داستانی از جمله نیازهایی است که باید در امر پژوهش صورت گیرد.

وی تاکید کرد: خیلی از متون اصلی اسلامی به زبان عربی هستند و هنوز ترجمه نشده اند و لازم است پژوهشگران در این عرصه هم وارد شوند.

حجت الاسلام احمدی به دسته بندی و موضوع بندی پژوهش ها اشاره کرد و گفت: در پژوهش دسته بندی، موضوع بندی، ارجاع به منابع اصلی، مستند سازی، نمایه زنی از پژوهش‌های به دست آورده از نیازهای مهم عرصه پژوهشی است.

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

جنبش علمی در نگرش اسلامی با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

14 دی 1399 توسط ذره و آفتاب

نشست علمی ـ پژوهشی جنبش علمی در نگرش اسلامی با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان «جنبش علمی در نگرش اسلامی با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر رضا میرزایی (استاد حوزه ودانشگاه و مسئول بنیاد مهدویت آذربایجان غربی) با مشارکت و همکاری معاونان پژوهشی مدارس علمیه الزهراء سلام الله علیها سطح 2 و3؛ شهرستان شاهین‌دژ و ارومیه در تاریخ  22 آذر 1399 بصورت مجازی در بستر سامانه سیما برگزار گردید.

آقای میرزایی در ابتدا فرمودند: از جمله شاخصه‌های تمدن علم و عقلانیت می‌باشد. که هم جز مبانی لیبرالیسم و هم مبانی سکولاریسم هستند که پایه تمدن بعد از رنسانس می‌باشد. و چنین مبانی در برابر تقابلات کلی با علم و عقل بوده است بر این اساس نجات بخش انسان نیست بلکه نگاهش به انسان، حیوان دارای ابزار پیشرفته صنعتی است که بلای جان بشریت شده است.

آقای میرزایی در ادامه بیان کردند بر این اساس مقام معظم رهبری در تبیین شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم یکی از مهمترین محورها را در کنار علم و عقلانیت، اخلاق و معنویت معرفی کردند و فرمودند جهت دهنده همه حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است

دکتر میرزایی فرمودند: اولین شاخصه و محوری که برای تمدن سازی نیاز به آن است علم وپژوهش می‌باشد که در رابطه با آن چند بحث می‌توان ارائه کرد:

1 . جایگاه علم از نظر اسلام

بر خلاف تبلیغات دشمنان، تاکیداتی که اسلام دارد، در هیچ مکتبی نمی‌توان یافت. به عنوان نمونه؛ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ یا حضرت رسول، شرط آزادی اسراء را آموختن علم به انصار قرار داد.

2 . جایگاه علم در بیانیه گام دوم انقلاب

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند که بدون تحقیق و بدون نوآوری و بدون ژرفیابی در هیچ مقولة انسانی نمی‌نتواند به هدفهای والا دست یابد. اگر شرف یابی و پژوهش نباشد نتیجه‌اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج یگانه شدن است.

توصیة اول- علم و پژوهش؛ دانش آشکارترین وسیلة عزت و قدرت یک کشور است. روی دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهی دستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد.

ما به سوء استفاده از دانش مانند آنچه غرب کرده توصیه نمی‌کنیم اما موکدا به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ی دانش درمیان خود اصرار می‌ورزیم.

-رستاخیز علمی در دو دهه گذشته با سرعت غافلگیر کننده برای ناظران جهانی) یازده برابر شتاب متوسط

علم درجهان، ایران را از رتبه بالای 50 به رتبه 16 رسانده است. علی رغم تحریم‌های مالی و علمی ما از صفر شروع کردیم هنوز از قله‌های دانش جهان بسیار عقبیم باید به قله‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهمترین رشته‌ها عبور کنیم.

اینجانب همواره به دانشگاه، دانشگاهیان، مراکز پژوهش و پژوهندگان قاطع و جدی در این باره تذکر و هشدار و فراخوان داده‌ام ولی اینکه مطالبه عمومی من از شما جوانان این است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتری در پیش بگیرید.

آقای میرزایی در پایان به بیان توصیه‌هایی در باب مباحث علمی بیان کردند و فرمودند: جوانان باید این انقلاب علمی رابا احساس مسئولیت بیشتر مانند یک جهاد علمی پیش ببرند و تلاش ما بر عبور از مرزهای کنونی دانش در مهمترین رشته عبور کنیم.

 

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مشارکت سیاسی زنان قبل و بعد از انقلاب

14 دی 1399 توسط ذره و آفتاب

نشست علمی ـ پژوهشی مشارکت سیاسی زنان قبل و بعد از انقلاب

نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان «مشارکت سیاسی زنان قبل و بعد از انقلاب» با حضور سرکار خانم جلیلی (استاد حوزه) با مشارکت و همکاری معاونان پژوهشی مدارس علمیه الزهراء سلام‌الله‌علیها سطح 2 و3؛ شهرستان شاهین‌دژ و ارومیه در تاریخ  23 آذر 1399 بصورت مجازی در بستر پیام رسان ایتا برگزار گردید.

خانم جلیلی با بیان این که با پیروزی انقلاب اسلامی حضور و مشارکت زنان در مسائل سیاسی و اجتماعی بیشتر شد، اظهار داشت: در تاریخ اسلام و ایران زنان همیشه در جامعه تاثیرگذار بودند و در انقلاب اسلامی هم بانوان دخالت مستقیمی در سرنوشت سیاسی و اجتماعی کشور دارند.

وی اضافه کرد: نخستین حرکت سیاسی زنان در دوره معاصر پس از شکست ایران در جنگ با روس بود که جنبش خودجوش مردم تهران در دفاع از زنان گرجی مسلمان که سفیر روس می ‏خواست با تفسیر یکی از مواد معاهده «ترکمن‏چای» آن‏ها را از شوهران و فرزندان خود جدا کرده، با تغییر مذهب روانه گرجستان سازد و این عمل تحقیری غیر قابل تحمّل برای مسلمانان به حساب می آمد و زنان به دنبال فتوای معروف، در راهپیمایی ها شرکت کرده و جلوی این عمل زشت را گرفتند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، مشارکت زنان در جنبش تنباکو را از دیگر حضور زنان مسلمان ایرانی در عرصه سیاسی قبل از انقلاب عنوان کرد و گفت: در ماجرای تنباکو زنان به تبعیت از حکم مرجعیت شیعه مقابل استعمار غربی ها ایستادند.

وی، داشتن بینش سیاسی مردم را یکی از مهم ترین عوامل ماندگاری و دوام انقلاب عنوان کرد و افزود: وقتی زنان جامعه هم مثل مردان دارای بینش و بصیرت سیاسی درست باشند می توانند درست انتخاب کنند و ما در ماجرای کربلا این نقش آفرینی زنان و در رأس ان حضرت زینب را به عیان مشاهده می کنیم.

جلیلی با تصریح بر این که حضور و مشارکت مردم در انتخابات مجلس ملی قبل از انقلاب به صورت فرمایشی بود و به دلیل فضای حکومتی حاکم بر آن زمان که شاه مسلمان بودن و قسم خوردن به قرآن را شرط نمی دانست و از طرفی رژیم پهلوی از زنان استفاده ابزاری برای زمینه سازی فحشا و گناه استفاده می کرد، مراجع حضور زنان را امر غیر شرعی می دانستند، اما بعد از انقلاب زنان در همه عرصه های سیاسی و اجتماعی نقش و حضور فعال دارند.

وی به حضور زنان در انتخابات ۱۲ فروردین ۵۸ اشاره کرد و گفت: در رای گیری انقلاب در سال ۵۸ زنان هم دوشادوش مردان در این انتخابات شرکت کردند و نتیجه شگفت انگیزی را رقم زدند و بعد از آن هم در همه انتخابات و حتی در دفاع مقدس و دیگر عرصه های سیاسی و اجتماعی بانوان حضور فعال داشته اند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان با تاکید بر این که رهبری جامعه به عنوان ولی فقیه و قضاوت مختص مردان هست و بانوان بنابر حکم دینی نمی توانند در این دو منصب حضور پیدا کنند اما حضور به عنوان نماینده مجلس و دیگر مناصب سیاسی بلامانع است.

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

ضرورت پژوهش در احکام و مسائل فقهی

14 دی 1399 توسط ذره و آفتاب

نشست علمی ـ پژوهشی ضرورت پژوهش در احکام و مسائل فقهی

نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان «ضرورت پژوهش در احکام و مسائل فقهی» با حضور سرکار خانم کوهی (استاد حوزه) با مشارکت و همکاری معاونان پژوهشی مدارس علمیه الزهراء سلام‌الله‌علیها سطح 2 و3؛ شهرستان شاهین‌دژ و ارومیه در تاریخ  22 آذر 1399 بصورت مجازی در بستر پیام رسان ایتا برگزار گردید.

سهیلا کوهی اظهار داشت: دانش فقه، گسترده‌‌ترین رشته علوم اسلامی است که به ‌همراه دانش‌های همزادش، چون اصول فقه و رجال، وسیع‌ترین حوزه‌‌های آموزشی و پژوهشی را به خود اختصاص داده است و از سوی دیگر فقه، بخش رویین دین و جهت‌ دهنده رفتار فردی و جمعی مسلمانان است و این دو خصلت سبب می‌شود که همواره فقه ‌پژوهان در به ‌روز داشتن این دانش بکوشند.

وی با بیان این که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فقه اهل بیت(علیهم‌السلام) قوی تر از گذشته به زندگی انسان‌ها و اجتماع وارد شد، ادامه داد: در یک مدت طولانی شیعه از حکومت محروم بوده است لذا از تمام توانمندی‌های فقه استفاده نشده و زمینه توسعه و گسترش همه جانبه آن در تمامی جنبه‌های زندگی بشر، فراهم نبوده است و به همین دلیل لازم است در حوزه‌های جدید که نیاز به فقه است، پژوهشگران فقهی وارد شوند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، موضوع شناسی در فقه را یکی دیگر از ضروریات پژوهشی عنوان کرد و گفت: تنها حکم‏ شناسی حلال مشکل نبوده و ما را در درک احکام الهی یاری نمی‌کند، بلکه فراتر از آن، مسأله موضوع ‏شناسی است، زیرا بدون شناخت دقیق موضوع، نمی‌توان از شناخت احکام سخن گفت و تمام اندیشه‌های فقهی نوینی که در عرصه فقاهت منشأ تحولات فکری و عملی شده است، از ناحیه موضوع‏ شناسی بوده است.

وی با تصریح بر این که سر و کار فقه با موضوعات است و اجتهاد، فعالیتی مرکب از موضوع‏ شناسی و حکم‏ شناسی است و موضوع نقش علت و حکم نقش معلول را ایفا می‌کند، بیان داشت: احکام، حمل به موضوعات می‏‌شوند، زیرا هر قضیه‌‏ای که متضمن حکم شرعی است، دارای موضوعی است که حکم بر آن وضع و جعل شده است و فتوای حضرت امام مبنی بر ارتداد و قتل سلمان رشدی، حکم مرحوم میرزای شیرازی مبنی بر تحریم تنباکو و بسیاری از احکام دیگر حکومتی و… همگی دائرمدار مسأله موضوع‏ شناسی می‏‌باشند و فقه اسلامی، رابطه تنگاتنگ و عمیقی با موضوعات دارد.

کوهی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تشخیص موضوعات با مقلِد است، گفت: هیچ فقیهی به این مسئله قائل نیست و فقها، اول موضوعات را تشخیص می‌‏دهند و سپس حکم صادر می‏کنند.

وی با بیان این که زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در فتوا و حکم هستند، اضافه کرد: مسئله‌ای که در گذشته دارای حکمی بوده در گذر زمان بنابر روابط حاکم بر سیاست، اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند، بنابراین با دگرگونی و تحول موضوع و یا خصوصیات آن، احکام مربوط به آن نیز متغیر خواهد بود و نمونه‌های این مسأله در فقه بسیار فراوان است که می‌توان به مواردی همچون احیای موات، مجسمه سازی، شطرنج، موسیقی غنایی، کنترل موالید، تشریح جسد مرده، پیوند اعضا، خرید و فروش اعضا، قیافه ‏شناسی، ستاره‏ شناسی، خرید و فروش خون و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی افزود: آشنایی فقیه با علوم جدید و علوم تجربی در فرآیند عمل اجتهاد و برداشت‌های مطلوب و بایسته فقهی، سهمی عمده و وافر دارد، لذا باید تحولی بنیادی در متد فقهی صورت گیرد و پژوهشگران در علوم جدید، تجربی بشری، سیاسی و اقتصادی، اجتماعی و… تأمل و از یافته‏‌های آن در راستای احکام فقهی اسفاده کنند.

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • ...
  • 61
مرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء شاهین دژ

وقتي علي علیه السلام براي اسلام سكوت مي‌كند، نمي‌شود كه به نام ولايت علي سكوت نكرد و به توطئه‌هايي كه دشمنان اسلام و قرآن براي تفرقه بين مسلمين طراحی می‌کنند كمك كرد.استاد حسن رحیم‌پور
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
    • هفته پژوهش
    • اخبار پژوهشی
    • جلسات شورای پژوهشی
    • سوالات پژوهشی
    • معرفی سایت‌ها و کتابخانه‌ها
    • طرحها و مسابقات پژوهشی
    • طرحها و مسابقات عمومی
    • مقالات
    • روش‌های مطالعه
    • آموزش کامپیوتر و اخبار تکنولوژی
    • همایش‌ها و فراخوان‌ها
    • دلنوشته های طلاب
    • هفته کتاب
  • بخش تحقیقات پایانی
    • چکیده تحقیقات پایانی
    • معرفی موضوعات تحقیق
  • دانلود کده
    • معرفی و دانلود کتاب
    • معرفی و دانلود نرم افزار
    • دانلود آهنگ و فیلم
  • تربیت و اخلاق
    • نماز
    • شهداء
    • حجاب
    • ازدواج
    • علمای دین
    • در محضر استاد
    • عمومی ـ سیاست
    • داستان کوتاه
    • شعر و متن ادبی
  • مناسبتها
    • انتظار و مهدویت
    • ماه رمضان
    • سوگواره محرم
  • عاشق محمد صلی الله علیه و آله و سلم "
  • گزارش فعالیت های ساعات پژوهشی

Random photo

کلاس اخلاق پژوهش

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

نمایش آمار بازدید

کد آمارگیر

اوقات شرعی

اوقات شرعی

سخنی از بهشت

حدیث

قرآن آنلاین

ابزار هدایت به بالا

ابزار هدایت به بالای صفحه

جستجو در گوگل




در اين وبلاگ
در كل اينترنت

فلش نوحه

کد عکس و تصویر

کدهای عکس و تصویر

افراد آنلاین

Online User

کد تسلیت ایام فاطمیه

پیوندهای مفید و دوستان

گفتگوی آرام میان شیعه و سنی
سایت پژوهشکده باقرالعلوم
سایت مرکز اطلاع رسانی غدیر
پايگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآن
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
پایگاه آیت ‌الله ‌العظمی سید علی حسینی خامنه‌ای
خیمه گاه فاطمیون
مرکز آموزش مجازی حوزه‌های علمیه خواهران
مركز تخصصی مهدویت
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر(عج)
بلوار ملائک
غدیر
مدرسه علمیه فاطمیه دامغان
یادگاری
مدرسه علمیه الزهراء شاهین دژ
وب شخصي سليم ايماني*شاهین‌دژ
مدرسه علمیه فاطمیه جلفا
تنها یک دقیقه
الزهراء المرضیه اصفهان
مدرسه علمیه زینبیه کرج
گهر عمر
مدرسه علمیه امام حسن مجتبی تهران
مدرسه علمیه الزهراء گرگان
مدرسه علمیه حضرت نرجس ساری
مدرسه علمیه حضرت زینب یزد
ادبستان
گروه علمی فرهنگی آشـنا
مدرسه علمیه محدثه بروجرد
حنیفا
چفیه های بهشتی
روح و ریحان
گفته ها و ناگفته های یک طلبه
عطر یاس
مدرسه علمیه الزهراء گیلانغرب
نسیم دریا
مســـــــــــافر پيــــــــــــاده
مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن تهران

آمار

  • امروز: 4
  • دیروز: 29
  • 7 روز قبل: 443
  • 1 ماه قبل: 1929
  • کل بازدیدها: 247982

خبرنامه

دیکشنری آنلاین

دیکشنری

رتبه

    خبرنامه

    • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
    • تماس