نشست علمی ـ پژوهشی کرونا و ارتباط آن با علایم آخرالزمان و ظهور
نشست علمی ـ پژوهشی کرونا و ارتباط آن با علایم آخرالزمان و ظهور
به همت مدرسه علمیه الزهراء شهرستان شاهیندژ (آذربایجان غربی)، نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان «کرونا و ارتباط آن با علایم آخرالزمان و ظهور» با حضور حجت الاسلام والمسلمین آقای یزدی مدیریت محترم حوزه علمیه برادران امام محمدباقر علیه السلام این شهرستان در تاریخ 5/2/1399 بصورت مجازی برگزار گردید.
آقای یزدی در ابتدای سخنان خود در رابطه با بیماری کرونا فرمودند: ویروس کرونا، ویروسی که در واقع همگانی شده و همه دنیا را گرفتار کرده و هرکس به نوعی، همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند: همه مورد امتحان و ابتلا هستند همه اقشار مردم، همه مسئولین و به عبارتی علم، دین و مذهب مورد ابتلا و امتحان الهی قرار گرفته است. و خدا را شاکریم که همه اقشار متدیّن و مذهبی جامعه ضمن رعایت دستورات پزشکی و بهداشتی، ثابت کردند که طبق دستورات دین اسلام به علوم اهمیت میدهند و همزمان برای دفع شر این ویروس مهلک از خداوند متعال یاری میجویند.
ایشان با اشاره به اینکه یکی از سوالاتی که مطرح شده آیا کرونا از علایم ظهور است چنین پاسخ دادند: این سوال برگرفته از برخی روایات است. بعضی چنین برداشت کردند که کرونا از علایم ظهور است. در پاسخ به این سوال لازم است که علایم ظهور را بررسی نماییم تا مطلب روشن شود.
وی افزود: علایم ظهور دو نوع است 1. علایم حتمی و قرب ظهور؛ که در نزدیکترین زمان به ظهور حتما اتفاق میافتد. 2. علایم غیرحتمی و غیرمتقارب با ظهور: که در روایتی از امیرالمومنین علی علیه السلام 40 علامت غیرحتمی ظهور ذکر شده است.
آقای یزدی مدیر حوزه علمیه برادران با ذکر علایم حتمی ظهور فرمودند: علایم حتمی ظهور عبارت از 5 علامت است: خروج سفیانی، خروج یمانی، خسف بیداء، قتل نفس زکیه و ندای آسمانی در ماه مبارک رمضان. در بحث ظهور و علایم آن؛ منطق ما بحثهای نقلی و روایی است نه عقلی و استدلالی؛ بنابراین باید تابع روایات باشیم چون آخرالزمان یک بازه زمانی طولانی است که از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شروع شده و در همه فرهنگها و ادیان هست و بحث شده است و تا قیامت هم ادامه دارد.
یزدی، استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح نمودند که: از تعیین وقت برای ظهور در روایات نهی شده است و هر کسی وقتی مشخص کند از کذابین است «کذب الوقاتین»؛ و هر کسی وقتی تعیین کند خداوند او را رسوا میکند چون سخنی ناعالمانه بیان کرده است.
وی افزود: روایاتی در کتب معتبر شیعه ذکر شده است که برخی با استناد به آنها، کرونا را از علایم آخرالزمان ذکر کردهاند حال با بررسی چند مورد از روایات متوجه صحت و سقم ادعای آنها خواهیم شد.
از جمله روایات ذکر شده در کتب غیبت ص 438 در روایتی از امام علی علیه السلام؛ غیبت نعمانی از امام صادق علیه السلام و غیبت نعمانی از امام صادق علیه السلام که فرمودهاند: «قدام القائم موتتان: موت أحمر وموت أبیض، حتی یذهب من کل سبعة خمسة، الموت الاحمر السیف، والموت الابیض الطاعون؛ قبل از قیام حضرت دو مرگ خواهد بود مرگ سرخ و مرگ سفید؛ این مرگ وسیع و گسترده است که از هر 7 نفر 5 نفر میمیرند. مرگ سرخ به شمشیر است و مرگ سفید طاعون است.»
این روایت در هر سه کتاب ذکر شده است؛ و وجه اشتراک هر سه در این است که قبل از ظهور دو نوع مرگ اتفاق خواهد افتاد: طاعون سرخ و طاعون سفید.
وی در ادامه بررسی و تطبیق روایات بر بیماری کرونا فرمودند: در سه حدیث مذکور طاعون ذکر شده و جزو علایم هست؛ طاعون در معنای لغوی خودش به کار نرفته است بلکه تعبیر کنایهای است و یک مرگ وسیع و گسترده است که به وسیله آن اشخاص بسیاری کشته خواهد شد. طاعون سفید مرگ سریع و ناگهانی است و طاعون سرخ همان شمشیر است. که برخی گفتهاند طاعون سفید بیماری کرونا هست.
در ادامه تصریح نمودند که: با تطبیق روایات بر بحث کرونا، هیچ ارتباطی بین آنها نیست. در حالی که حوادثی قبل از کرونا در زمانهای گذشته اتفاق افتاده که بسیار سریع و وسیعتر از این بیماری بوده مثل بیماری طاعون، بیماری تیفوس، وبا که افراد بسیاری را از بین برد. یا در جنگ جهانی اول که یک سوم مردم کشور ما از بین رفتند.
در نتیجه میتوان گفت: کرونا از علایم حتمی ظهور نیست، همچنین از علایم غیرحتمی با توجه به خصوصیاتی که در روایات آمده است قابل تطبیق نیست و همه اینها یک امتحانی برای بشریت میباشد که خودش را برای ظهور حضرت و آخرالزمانی که بسیار ترسناکتر از این ابتلائات و امتحاناتی است که اتفاق میافتد؛ آماده کند و خود خدا باید کمک کند تا سربلند و پیروز باشیم.