نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان: انواع انتظار و ویژگیهای زمان ظهور
نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان: انواع انتظار و ویژگیهای زمان ظهور
(مناسبت ولادت امام زمان عج) (استاد ارائه کننده: سرکار خانم قاسمیان)
با عرض سلام به محضر همه شما عزیزان و سروران گرامی و تبریک عید ولادت امام زمان عج.
دوستان گرامی، طلاب عزیز بر آن شدیم یک نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان: انواع انتظار در خدمت شما باشیم.
مهم ترین ابزارهای فرهنگ سازی در جوامع بشری ابزار رسانه و هنر است. این ابزارها به قدری تأثیر گذارند که سال هاست دشمنان اسلام توانسته اند نهایت بهره برداری در جهت اهداف ددمنشانه و خصمانه خود را داشته باشند، اما جبهه حق به طور شایسته و بایسته نتوانسته از این ابزارها برای تقویت جبهه خود در راستای مهدویت و امر ظهور استفاده لازم را داشته باشد.
پرداختن به مهدویت و زمینه سازی امر ظهور جزو اهداف عالی مسئولان نظام باید باشد و عدم پرداختن به آن را از خیانت های عظیم و سهمگین می باشد. ریشه سستی در یاری رسانی به امام عصر از سوی شیعیان این است که ما خیلی آرام آرام داریم قدم بر می داریم. حال آنکه سینمای غرب از ما خیلی جلوتر است و نیز این مطلب که ما معنای انتظار را درک نکردهایم چرا که انتظار دو گونه است: ١- انتظارناکار آمد ۲- انتظار کار آمدانتظار ناکارآمد یعنی اینکه ما دست روی دست بگذاریم و بگوییم کاری از ما دیگر بر نمیآید. ما نمیتوانیم جلوی ظلم و فساد را بگیریم بلکه فقط حضرت حجت میتواند بیاید و عدالت را برقرار کند، انتظاری که متاسفانه خیلی از افراد جامعه ما را درگیر خود نموده است و حتى روی خواص هم اثر گذاشته برگرفته از دو نوع تفکر است: 1-ترویج اباحه گری برای تعجیل در ظهور ۲- ترویج انفعال و گوشه گیری در زمان ظهور
اما انتظار کارامد، یعنی مثلا در فصل زمستان به امید بهار تلاش کرد، وسیله گرمایشی فراهم کرد، در جهت دفع سرما قدمی برداشت. یا مثلا هرشب منتظر هستیم تا خورشید طلوع کند و روز جدیدی را شروع کنیم ولی با این حال شب را در تاریکی بسر نمی بریم بالاخره در خانه چراغی را روشن می کنیم. یعنی این درست نیست که بگوییم خود آقا بیاید تا کارها را درست کند بلکه ما به استقبال او می رویم و برای یاری او قدم بر می داریم و خود را در زمستان و تاریکی قبل از ظهور حبس نمی کنیم و نمی گوییم که ما چرا چراغ روشن کنیم و یا بخاری را راه بیاندازیم.
آری عزیزان منتظران حقیقی به دنبال تغییر وضع موجود و قدم برداشتن برای رسیدن به وضع مطلوب یعنی زمان ظهور حضرت ولی عصر عج می باشند.
سه ویژگی مطلوب در زمان ظهور ١- گسترش عدالت: عدالتی که ریشه آن از عدل است یعنی هر چیزی را جای خود قراردادن. عدالتی که به فرموده مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در سخنرانی نیمه شهبان سال 1399 (یعنی امروز21 فروردین) موجب رفع فقر، بیکاری، ربا و … میشود.
عدالتی که همراه با دولت کریمه است همان که در ماه مبارک رمضان در دعای افتتاح میخوانیم: « اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ : تُعِزُّ بِهَا الاْسْلامَ وَاَهْلَهُ، وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَاَهْلَهُ.»
۲- دومین ویژگی زمان ظهور امام زمان فراوانی نعمت است. یعنی از آسمان و زمین برکت میبارد؛ نهخشکسالی و نه گرسنگی؛ همه سرسبز و خرم است.
امام باقر علیه السلام میفرمایند: « مَنْ أَدْرَكَ قَائِمَ أَهْلِ بَيْتِي مِنْ ذِي عَاهَةٍ بَرَأَ وَ مِنْ ذِي ضَعْفٍ قَوِيَ؛ هر بیماری که عصر حضرت قائم علی را درک کند، بهبودی خواهد یافت و هر ضعیف و ناتوان جسمی در آن زمان نیرومند و قوی خواهد گشت.»
٣- سومین ویژگی زمان ظهور شکوفایی عقل و کامل شدن عقل ها است. وقتی عقل ها کامل شود دیگر کسی به کسی ظلم نمیکند، فقیری نخواهد بود، دیگر حرص وطمع معنا ندارد، دیگر معنا ندارد، به عبارتی زندگی انسان ها زندگی توحیدی می شود، زهد وارد زندگی آنها می شود و زاهدانه زندگی می کنند،
امام باقر علیه السلام میفرمایند: «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اَللَّهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ اَلْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلاَمُهُمْ؛ وقتی قائم ما قیام کند، خداوند، دست او را بر سر بندگان قرار می دهد و از این طریق عقل آنان را جمع می کند و عقل هایشان به كمال می رسد.»
در آخر باید بدانیم اعتقاد به قیام و ظهور حضرت مهدی عج یکی از اثرگذارترین عقاید شیعیان در طول تاریخ با انواع سختیها آزمایش شدهاند و به حول و قوه الهی همیشه در سایه اسلام و ولایت فقیه سربلند بوده و هستند اما آنچه آنان را به ایستادگی و حرکت و تلاش تقویت کرده، امید به آیندهای روشن و اعتقاد به ظهور منجی بشریت بوده و هست.
بیایید همه با هم قدمهایمان را تند تند برداریم و به سوی حکومت آخرالزمان حرکت کنیم.