معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء شاهین دژ

  • خانه 
  • اطلاعیه: تبادل لینک 
  • تماس  
  • ورود 

خون شهید نمر سند افتخار

13 دی 1394 توسط ذره و آفتاب

#شهید_شیخ_نمر

وقتی خبر رسید و دلم بیقرار شد
ابیات نو رسیده من داغدار شد

پیشانی زمین عرق شرم ریخته است
دست خودش نبود اگر شرمسار شد

کشتند عشق را و جهان هم سکوت کرد
دنیا چقدر مرده و بی اعتبار شد

خونی که ریختند مدال شهامت است
دیدیم اینکه خون سند افتخار شد

‘’هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق'’
الحق که نام #شیخ_نمر ماندگار شد

باغ از شکوه لاله حیاتی گرفته است
از خون این #شهید زمستان بهار شد

 نظر دهید »

شیخ نمر که بود؟

13 دی 1394 توسط ذره و آفتاب

#شهید_شیخ_نمر


تحصیلات #مقدماتی و #هجرت برای تحصیل علوم دینی

تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی، برای آشنایی نزدیک‌تر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند که در همان سال توسط آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود.
شیخ #نمر پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عجل الله)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(سلام الله) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت.

وی دوره کتاب‌های اصولی از جمله “اصول” المظفر، “رسائل” شیخ انصاری و “کفایة” آخوند خراسانی را گذراند و در علم فقه نیز “اللمعة الدمشقیة” نوشته شهید اول، “جامع المدارک” خوانساری، “مکاسب” شیخ انصاری و “مستمسک العروة الوثقى” سید حکیم و دیگر کتاب‌های فقهی را مطالعه کرد.

شیخ #نمر در طول مدت تحصیل علوم حوزوی خود در تهران و سوریه در محضر اساتید مختلفی حضور یافت، از جمله:

- بحث خارج نزد آیت الله سید محمدتقی مدرسی در تهران

- بحث خارج نزد آیت الله سید عباس مدرسی در سوریه
- بحث خارج نزد آیت الله خاقانی در سوریه

- دروس عالیة نزد علامة شیخ صاحب الصادق در تهران

- درس “لمعة” نزد علامة شیخ وحید افغانی

به این ترتیب به درجات بسیار بالایی در اجتهاد دست یافت و اجازه تدریس در مراکز علوم دینی و مذهبی را پیدا کرد.

وی اکنون از جمله معروف‌ترین و شایسته‌ترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزه‌های علمیه به شمار می‌آید که حتی در حوزه‌های علمیه ایران و سوریه به تدریس کتاب‌هایی همچون کتاب “اللمعة الدمشقیة” و کتاب “جامع المدارک” و “مستمسک عروة الوثقى” و “الحلقات” شهید سید محمدباقر صدر پرداخته است.

#شیخ_نمر سال‌ها اداره حوزه علمیه حضرت قائم(عجل الله) در تهران و سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراکز انجام داد.

پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی “الإمام القائم(عجل الله)” را نیز در العوامیه تأسیس کرد که در واقع سنگ‌بنای “مرکز اسلامی” در سال 1422 هجری قمری مصادف با 2011 میلادی بود.

 نظر دهید »

مقام حضرت زهرا

21 فروردین 1394 توسط ذره و آفتاب

مقام حضرت زهرا

امام باقر (علیه السلام) خطاب به جابر:

چون فاطمه(سلام الله علیها)به در بهشت می رسد، می ایستد،

سؤال می شود،چراایستادی؟ 

فاطمه (سلام الله علیها)جواب می دهد می خواهم مقام خود را بشناسم.

خداوند می فرماید:

“برگرد و دست هر کس که در قلبش محبت تو 

و فرزندانت باشد بگیر و داخل بهشت کن.”

ای جابر! در آن روز فاطمه شیعیان و دوستان خود را چون مرغی 

که دانه های سالم را از ناسالم جدا می سازد انتخاب می کند.



(بحارالانوار، ج43، ص64؛ فاطمه بهجة قلب المصطفی، ص615)
 1 نظر

چهار عمل حضرت فاطمه سلام الله علیها

21 اسفند 1393 توسط ذره و آفتاب

چهار عمل حضرت فاطمه سلام الله علیها

 


فاطمه عليهاالسلام مى گويند: هنگامى كه رختخواب را براى خوابيدن پهن كرده بودم پيامبر صلى الله عليه و آله به خانه ى من آمدند و فرمودند: يا فاطمه، تا چهار عمل را بجا نياورده اى مخواب:

قرآن ختم كن،
و پيامبران را شفيعان خود گردان،
و مؤمنين را از خود راضى كن،
و حج و عمره بجا بياور.

پيامبر صلى الله عليه و آله اين را گفتند و مشغول نماز شدند. من صبر كردم تا نماز آن حضرت تمام شد. عرض كردم: يا رسول الله، به چهار چيزى امر كردى كه در هنگام خواب نمى توانم آنها را انجام دهم!

حضرت تبسم كردند و فرمودند:

*وقتى «قل هو الله احد» را سه بار بخوانى گويا ختم قرآن كرده اى،

*و وقتى بر من و پيامبران قبل از من صلوات بفرستى روز قيامت شفيعان تو مى شويم،

*و وقتى براى مؤمنين استغفار و طلب آمرزش كنى همه ى آنان از تو راضى مى شوند،

*و وقتى بگوئى «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اكبر» مثل اينكه حج و عمره بحا آورده اى.


[ عوالم العلوم: ج 11/ 2 ص 857 ح 12 از خلاصه الاذكار فيض كاشانى.]
 3 نظر

سیر خورده و بوی سیر

15 اسفند 1393 توسط ذره و آفتاب

سیر خورده و بوی سیر

 1 نظر

ویژگی‌ها و شاخصه‌های انقلاب اسلامی

20 بهمن 1393 توسط ذره و آفتاب

ویژگی‌ها و شاخصه‌های انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی در کنار وجوه اشتراک و تشابه‌هایی که با سایر انقلاب‌ها (به لحاظ شرایط و عوامل پیدایش و پیروزی) دارد، ویژگی‌هایی خاص خود هم دارد که ماهیت ایدئولوژیک و اسلامی آن را مشخص می‌کند. دیدگاه‌های طبقاتی و لیبرالیستی که ساختارها و شرایط سیاسی و اجتماعی را منشأ انقلاب می‌دانند، به طور تلویحی انقلاب را ناشی از تغییرات اجتماعی می‌دانند و ریشه‌ی انسانی و درونی آن را نفی می‌کنند، در حالی که اسلام روی فطرت انسان‌ها و انسانیت آن‌ها تاکید دارد.[1] این به منزله‌ی تاکید بر نقش اراده و انتخاب افراد است که در آیه‌ی شریفه‌ی « إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ »[2] به صورت یک قاعده‌ی اساسی برای تحولات اجتماعی ذکر شده است. یعنی در کنار عوامل مادی و اجتماعی، برای انقلاب اسلامی باید به عوامل غیرمادی و انسانی نیز توجه کرد.

1. ماهیت مکتبی و اسلامی انقلاب

مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی، ماهیت مذهبی آن است، از این نظر، انقلاب اسلامی، انقلاب منحصر به فرد و بی‌نظیر است. چون انقلاب‌های مهم جهان، به لحاظ ماهیت، یا اقتصادی و مادی بوده‌اند و یا سیاسی و آزادی‌خواهانه و حتی با جمع این دو، هیچ یک از آن‌ها انقلاب‌های مذهبی نبوده‌اند. در حالی که در انقلاب اسلامی ایران، در کنار عوامل اقتصادی و سیاسی، ایمان و عقیده نیز وجود داشته[3] و عامل اساسی آن، اعتقاد و ایمان مردم به اسلام بود. بدین لحاظ، ماهیت اصلی انقلاب اسلامی، « اسلامی بودن » آن است، مردمی که به یک مکتب، ایمان داشته و به ارزش‌های آن شدیدا دلبسته باشند، هنگامی که مکتب خود را در معرض خطر می‌بینند، برای جلوگیری از خطر و احیای کامل مکتب دست به قیام می‌زنند به اعتراف بسیاری از محققین و ناظران خارجی، ملت ایران در شرایط رفاه اقتصادی ناشی از افزایش قیمت نفت در اوایل دهه‌ی 1350 دست به انقلاب زدند و علی‌رغم حاکمیت طولانی استبداد، مردم هیچگاه در شعارها و راهپیمایی‌های خود، بحث دموکراسی و آزادی‌های سیاسی را مد نظر نداشتند و قالب و چارچوب حرکت کاملا مذهبی بود و از مساجد هدایت می‌شد.[4]

منظور از اسلامی بودن انقلاب آن است که روح و گرایش اسلامی در مجموع و کل حرکت به چشم می‌خورد و ظرف آن اسلام و اسلام‌گرایی بود. بر همین اساس بود که جهان استکباری، ناتوان از مقابله با موج انقلاب اسلامی، تنها توجیهی که برای انحراف افکار عمومی جهان و نخطئه‌ی انقلاب اسلامی تراشیده این بود که آن را نوعی تروریسم نامید که مولود « بنیادگرایی » است.[5]

برخلاف توجیهات استکباری، انقلاب اسلامی، انقلابی است که از همه‌ی جهات مادی، معنوی، سیاسی، عقیدتی و …، روح و هویت اسلامی دارد و عدالتخواهی، آزادیخواهی، استقلال طلبی، رفاه مادی و … را در سایه‌ی اسلامی و با رنگ اسلامی می‌خواهد. بدین لحاظ انقلاب اسلامی، یعنی راهی که هدف آن اسلام و ارزش‌های اسلامی است و انقلاب و مبارزه صرفا برقراری ارزش‌های اسلامی صورت می‌گیرد.

صفحات: 1· 2

 1 نظر

ریشه انقلاب اسلامی

14 بهمن 1393 توسط ذره و آفتاب

ریشه انقلاب اسلامی

قبل از اینکه به بررسی ریشه‌های انقلاب اسلامی بپردازیم، بحث مختصری در مفهوم « انقلاب » می‌کنیم، در این زمینه، هم می‌توان مفهوم لغوی انقلاب و مفهوم اصطلاحی آن را بیان کرد انقلاب در لغت یعنی برگشتن از حالی به حال دیگر شدن.[1]

و در اصطلاح به معنی واژگونی تمام عیار حکومت در هر کشور یا دولت و جایگزینی حاکم یا دولت جدید از طریق خشونت اطلاق گردیده است.[2] حال بعد از اینکه انقلاب را شناختیم به ریشه‌های آن می‌پردازیم و باید بگوییم ریشه انقلاب اسلامی را باید از لحاظ عقیدتی مد نظر گرفت و به آن پرداخت

ریشه‌های عقیدتی انقلاب

ریشه عقیدتی انقلاب اسلامی بدین معناست که برای مشروعیت قیام مردم علیه رژیم پهلوی به متون و منابع و اصول مشروع و مفاهیم دینی متوسل شویم و سعی کنیم مبانی جواز قیام علیه حاکم ظالم و حق خروج بر نظام را از این منابع استخراج کنیم، زیرا وقتی بحث از اسلامی بودن انقلاب می‌کنیم، مستقیما معطوف به این معنی هستیم که محرک انقلاب اسلامی، از متن اعتقادات مردم بود و مردم برای توجیه حرکت خود به اسلام استناد کردند و به عنوان یک وظیفه و تکلیف شرعی وارد مبارزه علیه رژیم شاه شدند. از آنجا که جامعه و اعمال دیگران در سرنوشت انسان دخیل است، انسان مسلمان همواره باید ناظر و مراقب اوضاع و احوال اطراف خود باشد و در همین راستا، قرآن امر به معروف و نهی از منکر را جزو فرایض اجتماعی مسلمانان قرار داده و مستقیما آن‌ها را به ورود در فعالیت‌های سیاسی ـ اجتماعی به عنوان جزیی از زندگی انسان دعوت می‌کند. از آنجا که انسان از دیدگاه قرآن، خلیفه خدا در زمین و مسئول استقرار حاکمیت الهی در زمین است باید زمینه و شرایط لازم برای این حاکمیت را فراهم کند. در راستای رسیدن به این هدف باید امکانات و لوازم مقتضی را فراهم آورند و در این راستا قرآن مبارزه با باطل و طرفداری از حق، مبارزه با دشمن خدا، جهاد در راه خدا، مبارزه برای استکبارزدایی و نفی سلطه و استبداد را متذکر شده و دعوت به قیام و انقلاب جزو اصول قرآنی است که در تاریخ سیاسی مسلمین نقش ایفای کرده است.[3]


1. عمید، حسن، فرهنگ عمید، انتشارات جاوید، ص 1480

2. بابایی، غلامرضا، فرهنگ سیاسی آرش، آشیان، ص 112

3. نجفی، موسی، تاملات سیاسی در تاریخ تفکر اسلامی (مجموعه مقالات)، شماره 34، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ص 296ـ287


 2 نظر
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • ...
  • 6
  • ...
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء شاهین دژ

وقتي علي علیه السلام براي اسلام سكوت مي‌كند، نمي‌شود كه به نام ولايت علي سكوت نكرد و به توطئه‌هايي كه دشمنان اسلام و قرآن براي تفرقه بين مسلمين طراحی می‌کنند كمك كرد.استاد حسن رحیم‌پور
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
    • هفته پژوهش
    • اخبار پژوهشی
    • جلسات شورای پژوهشی
    • سوالات پژوهشی
    • معرفی سایت‌ها و کتابخانه‌ها
    • طرحها و مسابقات پژوهشی
    • طرحها و مسابقات عمومی
    • مقالات
    • روش‌های مطالعه
    • آموزش کامپیوتر و اخبار تکنولوژی
    • همایش‌ها و فراخوان‌ها
    • دلنوشته های طلاب
    • هفته کتاب
  • بخش تحقیقات پایانی
    • چکیده تحقیقات پایانی
    • معرفی موضوعات تحقیق
  • دانلود کده
    • معرفی و دانلود کتاب
    • معرفی و دانلود نرم افزار
    • دانلود آهنگ و فیلم
  • تربیت و اخلاق
    • نماز
    • شهداء
    • حجاب
    • ازدواج
    • علمای دین
    • در محضر استاد
    • عمومی ـ سیاست
    • داستان کوتاه
    • شعر و متن ادبی
  • مناسبتها
    • انتظار و مهدویت
    • ماه رمضان
    • سوگواره محرم
  • عاشق محمد صلی الله علیه و آله و سلم "
  • گزارش فعالیت های ساعات پژوهشی

Random photo

قرائت متن پیام مدیریت محترم مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

نمایش آمار بازدید

کد آمارگیر

اوقات شرعی

اوقات شرعی

سخنی از بهشت

حدیث

قرآن آنلاین

ابزار هدایت به بالا

ابزار هدایت به بالای صفحه

جستجو در گوگل




در اين وبلاگ
در كل اينترنت

فلش نوحه

کد عکس و تصویر

کدهای عکس و تصویر

افراد آنلاین

Online User

کد تسلیت ایام فاطمیه

پیوندهای مفید و دوستان

گفتگوی آرام میان شیعه و سنی
سایت پژوهشکده باقرالعلوم
سایت مرکز اطلاع رسانی غدیر
پايگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآن
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
پایگاه آیت ‌الله ‌العظمی سید علی حسینی خامنه‌ای
خیمه گاه فاطمیون
مرکز آموزش مجازی حوزه‌های علمیه خواهران
مركز تخصصی مهدویت
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر(عج)
بلوار ملائک
غدیر
مدرسه علمیه فاطمیه دامغان
یادگاری
مدرسه علمیه الزهراء شاهین دژ
وب شخصي سليم ايماني*شاهین‌دژ
مدرسه علمیه فاطمیه جلفا
تنها یک دقیقه
الزهراء المرضیه اصفهان
مدرسه علمیه زینبیه کرج
گهر عمر
مدرسه علمیه امام حسن مجتبی تهران
مدرسه علمیه الزهراء گرگان
مدرسه علمیه حضرت نرجس ساری
مدرسه علمیه حضرت زینب یزد
ادبستان
گروه علمی فرهنگی آشـنا
مدرسه علمیه محدثه بروجرد
حنیفا
چفیه های بهشتی
روح و ریحان
گفته ها و ناگفته های یک طلبه
عطر یاس
مدرسه علمیه الزهراء گیلانغرب
نسیم دریا
مســـــــــــافر پيــــــــــــاده
مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن تهران

آمار

  • امروز: 76
  • دیروز: 104
  • 7 روز قبل: 693
  • 1 ماه قبل: 10526
  • کل بازدیدها: 265736

خبرنامه

دیکشنری آنلاین

دیکشنری

رتبه

    خبرنامه

    • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
    • تماس