معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء شاهین دژ

  • خانه 
  • اطلاعیه: تبادل لینک 
  • تماس  
  • ورود 

روش مطالعه اجمالی

14 مهر 1392 توسط ذره و آفتاب

روش مطالعه اجمالی

هدف

هدف از مطالعه اجمالي دست يافتن به نكات و مطالب مهم كتاب و كشف ساختمان مواد و مطالب در يك زمان كوتاه و با سرعت زياد است.

سرعت تقريبي

سرعت تقريبي مطالعه اجمالي 1000 تا 4000 كلمه در دقيقه است.

فوايد

فوايد مطالعه اجمالي عبارتند از:

الف) كارآمدي بيشتر از راه تخمين زدن اهميت مطالب و طرح ريزي يك روش مناسب مطالعه.

ب) بودجه بندي واقعي تر از زمان، طريق كشف حجم و دشواري مطالب.

پ) افزايش ميزان درك مطالب و نگهداري آنها در حافظه از راه كسب يك نظر اجمالي از كل مطالب پيش از مطالعه جزئيات.

ت) افزايش ميزان دقت و تمركز حواس از طريق برانگيختن ميزان علاقه.

روش

روش مطالعه اجمالي مبتني است بر يك نمونه گيري سريع از نكات اساسي و صرف نظر كردن از جزئيات. در اين روش مطالعه، در جستجوي نكات كليدي درباره مواد و ساختمان مطالب و نظر و سبك مؤلف باشيد. همچنين، براي افزايش ميزان علاقه خود نسبت به مطالب به طرح سؤالاتي در مورد مطالب خواندني بپردازيد.

ادامه »

 نظر دهید »

روش تندخوانی

08 مهر 1392 توسط ذره و آفتاب

روش تندخوانی


مقدمه
روز به روز، بر حجم كتب چاپ شده و تعداد مجلات و مطبوعات، افزوده می‌شود. برای « زیستن در زمان » و معاصر عصر خویش بودن، آگاهی از دنیای كتب و انتشارات، ضروری است، هر چند به صورت اجمالی و كلّی.
از طرفی، فرصت‌ها محدود، اشتغالات فراوان و كتاب‌ها و مجلات بسیار است؛ به خصوص اگر انبوهی از تألیفات و آثار پیشینیان را در زمینه‌های مختلف بر آن بیفزاییم و ضرورت اطلاع از كتب متقدمان را از یاد نبریم.
امروز، علاوه بر مطالعات علمی، آن‌چه به ضرورت كارهای آموزشی و آزمون‌های مختلف و اطلاع یابی و اطلاع رسانی بر عهده « انسان معاصر » نهاده شده، كار را دشوارتر كرده است.
نتیجه آن‎كه باید راهی یافت تا در « حداقل زمان » به مطالعه « حداكثر كتب » پرداخت و این ضرورت، دانشی به نام « تندخوانی » را پدید آورده است و مراكز و مؤسساتی به تعلیم آن می‌پردازند و شیوه‌های گوناگونی در آموزش «سریع خوانی» وجود دارد و كتاب‌هایی نیز در این زمینه نگاشته شده است.
ماهیت مطالعه
در مطالعه، دو كار اساسی انجام می‌گیرد، كه در تندخوانی نیز باید این دو كار سریع‌تر انجام شود تا مطالعه كننده به هدف نایل آید:
1. برخورد چشم به نوشته و حركت از روی واژه‌ها و جملات.
2. انتقال مفهوم از لفظ به ذهن خواننده و دریافت معنی از متن.
توضیح این‌كه: هنگام مطالعه، كلمات (و حتی حروف یك كلمه) كه كنار هم قرار دارند، مورد دید چشم قرار می‌گیرند . ذهن ما از دیدن یك كلمه یا مرور بر یك جمله، به مفهومی كه در بطن آن واژه یا آن جمله نهفته است منتقل می‌شود.
حال، هر چه چشم انسان، در « دیدن » سرعت داشته باشد و سریع‌تر بتواند از كلمات یك متن، تصویر گرفته و به ذهن بفرستد،‌ و هر چه ذهن، سریع‌تر از آن عبارات،‌ معنی را دریابد و مفهوم نوشته را درك كند،‌این مطالعه تندتر و سریع خوانی عملی‌تر خواهد شد. ذهن را باید عادت داد كه مفهوم كامل جمله را دریابد. نه معنای تك تك كلمه‌ها را. این به همان « كلمه خوانی » یا « جمله خوانی » مربوط می‌شود كه به آن اشاره خواهد شد.
در همین جا باید به نقش تمركز فكر در موفقیت تندخوانی اشاره كرد. اگر نتوانیم انتقالات ذهنی خود را كنترل و فكر خویش را روی كتاب مورد مطالعه متمركز كنیم، در تندخوانی كمتر موفق می‌شویم. از طرف دیگر، ‌سریع خوانی در تمركز فكر ما تأثیر می‌گذارد و مانع تشتّت حواس و پراكندگی ذهن می‌شود. می‌بینیم كه این دو بر هم تأثیر متقابل دارند و كند خوانی، زمینه ساز پریشان شدن خاطر و فرار ذهن از محتوای نوشته است.

ادامه »

 3 نظر
آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء شاهین دژ

وقتي علي علیه السلام براي اسلام سكوت مي‌كند، نمي‌شود كه به نام ولايت علي سكوت نكرد و به توطئه‌هايي كه دشمنان اسلام و قرآن براي تفرقه بين مسلمين طراحی می‌کنند كمك كرد.استاد حسن رحیم‌پور
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
    • هفته پژوهش
    • اخبار پژوهشی
    • جلسات شورای پژوهشی
    • سوالات پژوهشی
    • معرفی سایت‌ها و کتابخانه‌ها
    • طرحها و مسابقات پژوهشی
    • طرحها و مسابقات عمومی
    • مقالات
    • روش‌های مطالعه
    • آموزش کامپیوتر و اخبار تکنولوژی
    • همایش‌ها و فراخوان‌ها
    • دلنوشته های طلاب
    • هفته کتاب
  • بخش تحقیقات پایانی
    • چکیده تحقیقات پایانی
    • معرفی موضوعات تحقیق
  • دانلود کده
    • معرفی و دانلود کتاب
    • معرفی و دانلود نرم افزار
    • دانلود آهنگ و فیلم
  • تربیت و اخلاق
    • نماز
    • شهداء
    • حجاب
    • ازدواج
    • علمای دین
    • در محضر استاد
    • عمومی ـ سیاست
    • داستان کوتاه
    • شعر و متن ادبی
  • مناسبتها
    • انتظار و مهدویت
    • ماه رمضان
    • سوگواره محرم
  • عاشق محمد صلی الله علیه و آله و سلم "
  • گزارش فعالیت های ساعات پژوهشی

Random photo

قرائت متن پیام مدیریت محترم مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

نمایش آمار بازدید

کد آمارگیر

اوقات شرعی

اوقات شرعی

سخنی از بهشت

حدیث

قرآن آنلاین

ابزار هدایت به بالا

ابزار هدایت به بالای صفحه

جستجو در گوگل




در اين وبلاگ
در كل اينترنت

فلش نوحه

کد عکس و تصویر

کدهای عکس و تصویر

افراد آنلاین

Online User

کد تسلیت ایام فاطمیه

پیوندهای مفید و دوستان

گفتگوی آرام میان شیعه و سنی
سایت پژوهشکده باقرالعلوم
سایت مرکز اطلاع رسانی غدیر
پايگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآن
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
پایگاه آیت ‌الله ‌العظمی سید علی حسینی خامنه‌ای
خیمه گاه فاطمیون
مرکز آموزش مجازی حوزه‌های علمیه خواهران
مركز تخصصی مهدویت
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر(عج)
بلوار ملائک
غدیر
مدرسه علمیه فاطمیه دامغان
یادگاری
مدرسه علمیه الزهراء شاهین دژ
وب شخصي سليم ايماني*شاهین‌دژ
مدرسه علمیه فاطمیه جلفا
تنها یک دقیقه
الزهراء المرضیه اصفهان
مدرسه علمیه زینبیه کرج
گهر عمر
مدرسه علمیه امام حسن مجتبی تهران
مدرسه علمیه الزهراء گرگان
مدرسه علمیه حضرت نرجس ساری
مدرسه علمیه حضرت زینب یزد
ادبستان
گروه علمی فرهنگی آشـنا
مدرسه علمیه محدثه بروجرد
حنیفا
چفیه های بهشتی
روح و ریحان
گفته ها و ناگفته های یک طلبه
عطر یاس
مدرسه علمیه الزهراء گیلانغرب
نسیم دریا
مســـــــــــافر پيــــــــــــاده
مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن تهران

آمار

  • امروز: 57
  • دیروز: 45
  • 7 روز قبل: 3329
  • 1 ماه قبل: 7943
  • کل بازدیدها: 262809

خبرنامه

دیکشنری آنلاین

دیکشنری

رتبه

    خبرنامه

    • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
    • تماس