نشست علمی ـ پژوهشی واقعهی غدیر و اهمیت آن در ولایت امیرالمؤمنین
نشست علمی ـ پژوهشی واقعهی غدیر و اهمیت آن در ولایت امیرالمؤمنین
نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان «واقعهی غدیر و اهمیت آن در ولایت امیرالمؤمنین» با حضور سرکار خانم مریم حضرتی از اساتید حوزه و دانشگاه، با مشارکت و همکاری معاونان پژوهشی مدارس علمیه الزهراء سلام الله علیها سطح دو و سه؛ شهرستان شاهیندژ و ارومیه در تاریخ 18 مرداد 1399 بصورت مجازی در بستر پیام رسان ایتا برگزار گردید.
حضرتی در رابطه با اهمیت واقعهی غدیر اظهار داشت: واقعه غدیر یک بعد تاریخی دارد که این بُعد تاریخی همان وقایع و اتفاقاتی هست که در روز عید غدیرخم به اتفاق افتاد که از مسلمات فریقین هست و حدود 360 نفر از علمای بزرگ اهل سنت، صدها تن از مشاهیر اهل تسنن در کتابها و منابع معتبر خود حدیث غدیر را ذکر کردند و تصریح کردند که سند این حدیث به صدها نفر از صحابی پیامبر میرسد که مورد احترام شیعه و سنی هست وحتی کتابهای مستقلی درباره اسناد غدیر از طرف علمای اهل تسنن نوشته شده است.
استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجانغربی تصریح کرد: بعد دیگری از ابعاد دیگر غدیر پیام غدیر است. همه ما میدانیم آنچه که حقیقت غدیر هست فقط بعد تاریخی این نیست بلکه آنچه غدیر را نو و زنده نگه میدارد؛ این است که غدیر سرمشق است برای بشریت امروز. غدیر یک پروژه برای اصلاح بشریت است. غدیر در واقع سیاست؛ فرهنگ؛ حقوق و اخلاق بود. غدیر احیای عدالت و معنویت بود. و بالاخره تقدیر تجلیل از انسانیت انسان هست. غدیر پذیرش ولایت تامه امیرالمومنین هست و سنگینترین گردنه دین هم همین هست و سرسپردگی به ولایت مولا امیرالمومنین علیه السلام و این مسئله بسیار مهمی هست.
وی در رابطه با حقیقت غدیر افزود: حقیقت غدیر درس آموزی از مکتب امام علی است. رفتار و گفتار حضرت تماما درس انسان سازی و کمال هست. همان حقوق بشری که مغز های متفکر جهان جمع شدند و در سازمان ملل با تمام نواقص نوشتند، 1400 سال پیش امیرالمومنین در نامهای به مالک اشتر نوشت، و خود حضرت از اولین اجرا کنندگان حقوق بشر بود. عید غدیر در واقع آموزش چگونگی اطاعت از ولی و تبعیت از امیرالمومنین هست. پذیرش ولایت امیرالمومنین یعنی پذیرش دین. و این که عید غدیر را عیدالله اکبر مینامد دلیلش این است چون روز عید غدیر روز تجلی حقیقت دین هست. پیام غدیر این هست اگر ولایت خدا را نپذیری تن دادی به ولایت شیطان. غدیر یک سرمشق برای بشریت امروز هست. امیرالمومنین علیه السلام اولین شخصیت عالم اسلام بود؛ بعد از پیامبر کاملترین شخص اسلام بود و آیات بیشماری از قرآن در شأن فضایل این حضرت نازل شده است.
ایشان با اشاره به آسیبهای جوامع بشری بخاطر فراموشی فرهنگ غدیر فرمودند: متاسفانه به دلیل اینکه ما از فرهنگ غدیر جدا شدیم و دور افتادیم آسیبهای بسیار زیادی امروزه در جوامع متدین و جوامع اسلامی و زندگی انسانهای متدین و مذهبی وارد شده است، همه اینها به دلیل درک نکردن فرهنگ غدیر است. اگر غدیر درست درک میشد الان بشریت یک سرنوشت دیگری داشت؛ وضعیت حقوق بشر در جهان؛ وضعیت اخلاق در جهان جور دیگری بود؛ اصلا مسیر تاریخ عوض میشد.
وی افزود: ما به خاطر ارزشهایی که در غدیر هست غدیر را زنده نگه میداریم پس یادمان و یادآوری غدیر یک عمل معطوف به گذشته نیست بلکه یک طرحی است برای امروز و آینده ما. زنده نگهداشتن غدیر هم یک عمل فرقهای شیعهای نیست. بلکه غدیر یک پیشنهاد و یک طرح برای کل بشریت است. در باب سیاست؛ در باب حقوق بشر؛ در باب اخلاق؛ از اخلاق خانواده از اخلاق فردی تا اخلاق در حوزه سیاست؛ اخلاق در حوزه اقتصاد و غیره و غیره. اگر فرهنگ غدیر به موقع در جهان پیاده میشد این آشفتگیها در سراسر جهان اسلام نبود. در سراسر بلاد اسلامی آثاری از فقر و بیسوادی و فلاکت و حقارت وجود نداشت. اما متاسفانه ما شاهد همه اینها هستیم.
در ادامه تصریح نمودند: یکی از آسیبهایی که در زندگی ما در زندگی انسانهای دیندار وجود دارد راحت طلبی و فرد محوری هست. مذهبی را دم میزنیم که مرکزش خدا نیست بلکه مرکزش من هستم، هدف من هستم، آسایش و پیشرفت من هست، روش آن هم استفاده از ادبیات دین و دینداری و مذهب هست. عملا از نام دین و دینداری استفاده میشود لکن فقط اسم دین هست؛ زندگی مذهبی، جامعه مذهبی، فقط استفاده ابزاری از اسم دین است و در واقع اسلام فقط اسمش در میان جامعه و خانوادههای دیندار هست اما در روابط خانوادگی در روابط اجتماعی سیاسی، اسلامی در کار نیست چنین اسلامی نه مشکلاتمان را حل میکند و نه نیازهای ما را.
وی ادامه دادند: در روز عید غدیر همه ما این حمد الهی را به جا میآوریم: الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین به ولایت امیرالمومنین علیه السلام؛ واژه متمسک و تناسب یعنی اینکه خدایا حمد میکنم تو را، سپاس که مرا از کسانی قرار دادی که از امیرالمومنین جدا نمیشوم. پس آنچه در این حمد موضوعیت دارد ولایت است. مودت و محبت طریقیت دارد. در اینجا چون خیلی اهل سنت هستند که به خاندان نبوت و شخص امیرالمومنین محبت زیادی هم دارند ولی آنچه که ما را از آنها جدا میکند تمسک ما به ولایت امیرالمومنین میباشد چرا که او ولی و سرپرست ماست.
وی اضافه کرد: غدیر به ما آموخت که دین در مقابل دنیا نیست دین در کنار دنیا هست و اگر ما تسلیم محض دین و آموزههای آن باشیم دنیای آبادی هم خواهیم داشت. کج فهمی از دین یعنی خودمحوری یعنی دین تو زندگی من هست تا جایی که به منافع مادی من ضرری نرساند در غیر این صورت دروغ هم جایزه، تهمت هم گناه نیست و غیره. خوارج از این کج فهما بودند به قصد قربت امام علی را آن هم در شب قدر ثواب اعمالشان بیشتر بشود کشتند.