تجملگرایی و آثار تخریبی آن در زندگی طلاب
میزگرد علمی ـ پژوهشی «تجملگرایی و آثار تخریبی آن در زندگی طلاب»
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء شهرستان #شاهین-دژ(#آذربایجان-غربی)، میزگرد علمی ـ پژوهشی با عنوان: «تجملگرایی و آثار تخریبی آن در زندگی طلاب» با حضور حجج الاسلام والمسلمین آقایان امامی، باوی و پاکنژاد (اساتید حوزه علمیه برادران امام محمدباقر علیه السلام این شهرستان) در تاریخ 26/1/1398 برگزار گردید.
آقای پاک نژاد فرمودند: دین اسلام برای تمام زوایای زندگی انسان، برنامه ارائه کرده، و راه و رسم درست زندگی کردن را با آیات و روایات به انسان تذکر داده است. ساده زیستی و بسنده کردن به کمترین امکانات زندگی، یکی از ویژگیهای برجسته سیره زندگی علما و رهبران انقلاب اسلامی است.
معاون پژوهش حوزه علمیه برادران افزود: تغییر سبک زندگی جامعه به سبک غربی و دوری از آموزههای اسلام، موجبات ضعف مهارتهای زندگی و همسرداری، کمرنگ شدن معنویت و پایبندی به اصول اخلاقی و اعتقادی در خانوادهها، افزایش آمار طلاق و اعتیاد میگردد.
استاد باوی فرمودند: برای داشتن زندگی سالم، آیده آل و زیبا از نظر معنوی باید سبک زندگی اسلامی را بشناسیم.
از مباحث معرفت شناسی رابطه انسان با جهان هستی است، در رابطه با این موضوع باید بپذیریم که جزئی از وجود و زندگی انسان، با ماده و مادیات عجین شده، و بدون اینها نمیتواند زندگی راحت و آرامش بخشی داشته باشد. آرامش روحی در اثر داشتن آرامش جسمی به وجود میآید. با آرامش روحی رشد و تعالی در وادی معنویت و قرب الهی به دست میآید.
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه تجمل گرایی مانعی برای اهل علم و رسیدن به معنویات است فرمودند:
داشتن مادیات و ابزار زندگی برای رسیدن به خدا، قرب الهی و کمالات لازم است. دین اسلام، دین اعتدال است و استفاده از زینت و زیباییهای طبیعت و اسباب و لوازم مناسب و… را نه تنها اجازه داده بلکه به آن توصیه و سفارش نموده، است، اما زمانی که جریان زندگی رو به افراط باشد خداوند متعال از آن نهی مینماید. لذا تجمل گرایی که همان افراط در استفاده از ابزار زندگی میباشد، باید خط منفی زندگی طلاب باشد.
وی افزود: تجمل گرایی در زندگی پیامبر و اهل بیت هیچ جایگاهی نداشته، پس طلاب نیز به عنوان سردمداران پیروی از اهل بیت، بایستی این تجمل گرایی را از زندگی خود حذف کنند. مخصوصا در این زمانِ بسیار حساس که زمانِ مادی، مادیات و ماده گرایی شده است و محور زندگی همه انسانهای روی زمین، عزت و شرف، رفعت و عزیز شدن آنها در نزد مردم مادیات میباشد.
استاد حوزه علمیه باوی در ادامه تصریح کردند: بینش مومنان از زندگی این است که زندگی زاهدانه این دنیا با آخرت ضدیت دارد و طالبان آخرت باید از خیر دنیایی که به ضرر دین و آخرت است، بگذرند، زیرا اجتماع نقیضین محال است.
آقای امامی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران این شهرستان فرمودند: از دیدگاه اسلام هدف از خلقت انسانها رسیدن به کمال و سعادت در دنیا و آخرت بوده و آن عبارت از رسیدن به قرب و لقاء الاهی است، و این با اطاعت از دستورات الاهی در همه زمینهها میسر میباشد. و این اطاعت اگر به انگیزه الاهی و با نیت قربة الی الله به طور واقعی و از عمق جان باشد، عبادت بوده و نقش اصلی را در کمال انسانی دارد. عبادت به معنای نحوه صحیح زندگی کردن و سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام است.
وی افزود: آسایش و آرامش دو واژهای است که هر کسی میخواهد در زندگیاش داشته باشد. آرامش مربوط به روح و معنویت انسان است و آسایش مربوط به جسم و مادیات؛ هر چه آرامش بیشتر باشد آسایش کمتر و بالعکس.
ایشان در ادامه با اشاره به داشتن زندگی زاهدانه فرمودند: زهد به معنای دلبسته دنیا نشدن است، دین اسلام سرمایه یا درآمد کلان را نفی ننموده است، بلکه بر اساس شأن، مقام و منزلت هر فردی و عرف آن جامعه میتوان زندگی اسلامی داشت و از تجملگرایی فاصله گرفت.
در نهایت به سوالات طلاب در زمینه بحث مورد نظر پاسخ داده شد.
#تجمل_گرایی